tisdag 22 november 2011

Fältstudiedag och tentaångest

* Idag hade jag en fältstudiedag. Jag skulle helt se hur en sjukgymnast arbetar. Min placering blev Neurologiska Rehabiliteringskliniken i Nacka. Patienterna var drabbade av stroke, MS och parkinson var i majoritet.

Sjuuuukt intressant. Samtidigt insåg jag hur tungt neuro är att jobba med. Människor som märker hur deras förmåga försämras sakta men säkert, människor som helt tappat förmågan att göra det de älskar och människor med i det närmaste ohjälplig smärtproblematik pga förlamningar.

Som tur är träffade jag även riktiga guldkorn. De där som fått en helt ny livssyn och är tacksamma över vad de faktiskt klarar och lyckliga över minsta lilla förbättring.


* På måndag har jag tenta i anatomi. Och det känns som om jag har miljoner saker kvar att lära mig.

Det är såååå mycket av ALLT. Skelettdelar, muskelfästen, ligament, nerver och blodkärl. Känner mig yr och trög. Men jag kämpar på och sen får jag helt enkelt se hur jag lyckas.

* Fredag nästa vecka har jag tenta i sjukgymnastik. Samma sak här.

Dels ska jag ha anatomin men även handlaget. Dvs visa att jag kan handskas med patienten på ett tryggt och medkännande vis. Har knappt orkat öva någonting eftersom fokus hela tiden hamnar på anatomin. HAr som tur är dugga på torsdag. Då lär det visa sig om någonting fastnat av delmomentet arm.

1 kommentar:

  1. Det med trygghet tror jag inte är något problem. jag kände mig ju trygg i dina händer innan du började plugga... Så länge du låter bli din hårbottensmassage så kommer det att gå galant =)

    SvaraRadera