torsdag 18 augusti 2011

Bra barnböcker

Har börjat gräva i djungeln av barnböcker. Jag har ju mina två troll som jag vill uppmuntra till läsning så gott jag kan. Dessa jag tar upp nu handlar om lite "annorlunda" familjesituationer.

Första tipset är "Vems bebis?" av Stina Wirsén.

Jag ÄLSKAR hennes böcker över lag och har redan gett bort ett gäng i present. Den här handlar om Katten som är adopterad och som nu ska få ett syskon.

Ett tips som berör homosexualitet är "Lill-Zlatan och morbror raring" av Pija Lindenbaum

Boken handlar om Ella, vars älskade morbror skaffar en pojkvän. Själva homosexualiteten är inte det centrala i berättelsen trivsamt nog. Istället är detta en berättelse om Ellas avundsjuka och ilska gällande att Steve tar hennes morbror ifrån henne.

Den ständiga diskussionen om könsroller tas upp i ”Kenta och barbisarna”, även den av Pija Lindenbaum. Kenta är grym på fotboll men tröttnat och vill leka med annat typ barbies och sådant!

Ett homosexuellt föräldrapar träffar vi på i böckerna om "Jösta och Johan". Du som läsare får följa dem och hur deras dotter Junior kommer in i deras liv. Love it!

Sagolikt bokförlag är en guldgruva när det gäller vettiga barnböcker. De har även gett ut boken "Prinsessan Kristalla" . Prinsessan måste övertyga kungen och drottningen om att få gifta sig med sin Vilda, en flicka av folket.

Tänk till när ni köper barnböcker. Det är enkelt att bara ta något i hyllan...men det finns så mycket bra som borde synas mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar