söndag 30 oktober 2011

Kulturen

Idag skulle jag och E2 träffa mina föräldrar, min syster, hennes kompis och min moster för att gå på utställningen om Inka-guldet.

Vi sov länge.
Vi tänkte inte så långt.
Vi hamnade vid etnografiska.
Bara så ni vet är utställningen på Skeppsholmen.
Etnografiska ligger på Gärdet.
Vi kom lite sent om vi säger så.

Bra och intressant föreläsning om inka-kulturen och vad som skedde från och med att spanjorerna kom. Grymt mycket folk inne i själva Bergrummet, vilket gjorde att man köade för att se föremålen. Utan föreläsningen hade jag nog inte uppskattat resten lika mycket.

Köpt biljett till Svansjön. 29/12 på Dansens hus smäller det för mig och mamma Harry.

Var hos Harry och firade hans stora dag. 2 år. Herrn mötte mig i dörren och förväntade sig presenter. (Jag undrar hur mina vänner skulle reagera om jag gjorde samma grej nästa gång jag fyller år.)

Böckerna verkade vara bra val. Vissa kommer nog dröja ett tag innan han uppskattar men under tiden kan pappa Harry skratta åt dem!









Mitt mål med att ge den här typen av böcker är främst att Harry ska få höra underhållande sagor som lockar till vidare läsning. Han är redan nu superduktig och orkar sitta still långa stunder och verkligen lyssna på berättelsen. Klivet från att uppskatta att höra en bra saga till att vilja läsa själv tror jag inte långt.

Utöver det tror jag att alla barn vinner att möta figurer som representerar ett så brett spektra av vår omgivning som möjligt. Barn är öppna och nyfikna för allt och det borde vara straffbart att begränsa dem med fördomar om etnicitet, sexualitet, kön och ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar